مطالب ادبی و فرهنگی

سلام دوستان عزیز .به وبلاگم خوش آمدید .امید دارم از بخش های متنوع وب کمال استفاده رو ببرید

چرا برخی هرچه می خورند چاق نمی شوند؟

دوشنبه, ۱۵ شهریور ۱۳۹۵، ۱۱:۴۵ ق.ظ

کیک شیری

چرا برخی هرچه می خورند چاق نمی شوند؟وبعضی می گویند  آب هم که می خورم چاق می شومگریهگریه

امروزه افراد بیشتر نگران اضافه وزنشان هستند تا کاهش وزنشان ،در صورتی که این طرز تفکر بسیار غلط است و لاغری هم عوارض خاص خودش را دارد مانند خشکی پوست ، آسیب دیدگی مفاصل و آسیب های روحی و روانی . اضافه وزن هم که همیشه دغدغه افراد بخصوص خانم ها بوده عوارض مربوط به خود را دارد. در رابطه با درمان سریع و راحت افزایش و کاهش وزن با یک متخصص طب سنتی به گفت و گو نشسته ایم .

نفیسه حسینی یکتا متخصص طب سنتی و رئیس انجمن علمی طب سنتی ایران در گفت و گو با جام جم آنلاین در رابطه با علاقه مردم به تنظیم وزن ایده آل بیان کرد : مهم ترین و ابتدایی ترین مسئله در درمان چاقی و لاغری تشخیص علت آن است .به عبارتی ۱۰ فرد لاغر اندام را تصور کنید ، علت لاغری این ۱۰ نفر یک مسئله نیست یا افرادی که اضافه وزن دارند هم همینطور، لزوما علت افزایش وزن در همه پرخوری نیست و علل مختلفی پشت چاقی و لاغری افراد پنهان است .

به گفته او تشخیص علت چاقی و لاغری افرادی که تصمیم به کاهش و افزایش وزن دارند بسیار حائز اهمیت است . هنگامی که علت را متوجه شدیم آنگاه می توان یک روش درمانی مناسب و رژیم درمانی مناسب برای فرد طراحی کرد .

وی در ادامه افزود :فردی که لاغر است علت های مختلفی در آن دخیل است ابتدا باید بررسی کنیم که آیا وزن فرد مورد نظر نسبت به وزن ایده آل واقعا کم است ، سپس با شرح حال دقیقی که از فرد می گیریم علل کمبود وزن او را بررسی می کنیم . از جمله علت های که وجود دارد مربوط به تغذیه در فرد است بدین معنی که فرد به اندازه کافی غذا نمی خورد یا خیر فرد زیاد غذا می خورد ولی غذاهایی مصرف می کند که از نظر غذایی ، از ارزش غذایی پایینی برخوردار است ویا گاهی ممکن است فرد غذاهای سالم و مفیدی استفاده می کند ولی باز هم یک سوء مزاجی در بدن یا عضوی از بدن اتفاق افتاده که جذب غذا را مختل کرده است .

این کارشناس تاکید کرد: مطمئنا شما هم دیده اید کسانی را که هرچه غذا می خورند و باز هم چاق نمی شوند ،این افراد گاهی ۳ برابر افراد دیگر غذا می خورند اما باز در وزنشان تغییری مشاهده نمی شود .این افراد بیشتر افرادی هستند که با تغییر در سوء مزاجی که برایشان اتفاق افتاده است دچار اختلال در جذب غذا شده اند ولی گاهی این عوامل هم دخیل نیستند و فرد از نظر فعالیت بالایی و ورزشی که انجام می دهد غذای مناسبی دریافت نمی کند .

حسینی یکتا متذکر شد: نکته قابل ذکر این است که شرایط روحی و جسمی فرد را هم باید مدنظر قرار داد چراکه ممکن است او هیچ مشکلی در تغذیه و جذب غذا نداشته باشد و فقط از نظر روحی و روانی (غم زیاد، نگرانی ، استرس، اضطراب و...) تحت فشار بوده و باعث کاهش وزن و تحلیل زیاد بدن اش شود، پس با پیدا کردن منشاء اصلی لاغری رژیم مناسب را برای فرد در نظر می گیریم .

افرادی که قصد افزایش وزن و رسیدن به تناسب اندام را دارند توصیه می شوند مصرف انواع حلیم، کله پاچه، خوراک گوشت اردک، خوراک کبک و گوشت بزغاله را مصرف کنند.علاوه بر این ها مصرف شیربرنج و شیرینی‌هایی مانند باقلوا، قطاب و خوردن پسته، فندق، بادام و کنجد و گنجاندن میوه‌های شیرین به سبد غذایی عوامل موثر در افزایش وزن افراد لاغر است .

رئیس انجمن علمی طب سنتی ایران اظهار کرد: فردی که لاغر است برای افزایش وزن در ابتدا باید رطوبت دریافت کند معمولا افراد لاغر دارای خشکی فراوان هستند .مثلا این افراد باید طوری حمام روند که به قول معروف حمام رطوبت دهنده باشد و پس از استحمام از روغن های رطوبت دهنده مانند روغن بنفشه و بادام استفاده کنند .میزان ورزششان را اعتدال بخشند و از غذاهایی با ارزش غذایی بالا استفاده کنند و حتی میزان خوابشان روی وزنشان نیز تاثیر دارد و باید خواب کافی داشته باشند همه این عوامل به فرد کمک می کند تا افزایش وزن آرامی را تجربه کنند .

این متخصص طب سنتی در رابطه با چاقی بیان کرد : در مورد چاقی هم علت های افزایش وزن حرف اول را میزند و باید مزاج فرد تشخیص داده شود و بررسی کنیم این فرد چاق دارای عضله و گوشت است یا خیر بر اساس چربی تجمع یافته باعث چاقی او شده است .افرادی هستند که می گویند ما در جوانی اندام لاغری داشتیم ولی با افزایش سن دچار افزایش وزن هم شدیم ،اکثر این افراد دچار چاقی های موضعی در ناحیه کمربند لگنی، شکم و باسن هستند .

به گفته او این افراد اکثرا دارای سوء مزاج های سرد و تر هستند که باعث تجمع چربی در نواحی از بدنشان شده است این افراد برعکس افراد لاغر نباید زیاد رطوبت دریافت کنند و هنگامی که به حمام می روند باید به  قول معروف حمام یبوست دهنده روند ، سونا های خشک برای این افراد بسیار توصیه می شود به طور کلی برای این افراد باید روش هایی را مدنظر قرار دهیم که تعریق زیادی در فرد بوجود آورد سپس غذایش را به ۲ صورت کم کند یا از غذاهایی که ارزش غذایی پایین دارند استفاده کند و یا حجم غذایش را کاهش دهد ، فعالیتشان را بیشتر کنند و کمتر بخوابند و مهم تر ازهمه در طول روز ( خواب ظهر ) هرگز نخوابند .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۶/۱۵
زهرا اسکندری

لاغری

چاقی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی