مطالب ادبی و فرهنگی

سلام دوستان عزیز .به وبلاگم خوش آمدید .امید دارم از بخش های متنوع وب کمال استفاده رو ببرید

۵ مطلب در فروردين ۱۳۹۷ ثبت شده است

اول غسل

روزه روز بیست وهفتم

بسیار صلوات فرستادن

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ فروردين ۹۷ ، ۰۱:۴۶
زهرا اسکندری

 طرز تهیه قیمه نثار  «خورش شهر قزوین»  

 دستور پخت قیمه نثار برنج را از قبل خیس کرده و دم کنید.

گوشت را به صورت قیمه ‏ای خرد کنید و با پیاز داغ، رب گوجه فرنگی، فلفل سیاه، زردچوبه و کمی روغن تفت دهید. مواد فوق را با 2 پیمانه آب روی حرارت قرار دهید و حدود یک ساعت بعد، نیمی از خلال بادام خیس خورده را به گوشت اضافه کنید تا گوشت کاملاً مغز پخت شود. بقیه ی خلال بادام خیس خورده را در کمی کره تفت دهید. خلال پسته را نیز در گلاب خیس کنید، سپس در کمی کره تفت دهید. زرشک شسته و خیس خورده را با کمی کره تفت دهید شکر را روی آن بریزید و شعله را خاموش کنید. یک پیمانه از برنج را که دم کشیده است با زعفران ترکیب نموده و برنج زعفرانی را آماده کنید. تزیین: برنج گرم را داخل قالب میان تهی، مخصوص ژله بریزید و با قاشق خوب فشار دهید تا برنج به فرم قالب در آید. سپس آن را در دیس برگردانید. در قسمت میان تهی، قیمه پخته به همراه خلال بادام را بریزید و روی آن را با نوارهای برنج زعفرانی، زرشک، خلال پسته، خلال بادام و خلال پرتقال شیرین شده تزیین کنید.روی همه ی مواد آماده شده از ادویه ذکر شده بپاشید و از طعم و ظاهر خوب آن لذت ببرید

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ فروردين ۹۷ ، ۱۰:۳۵
زهرا اسکندری

چگونه از طریق مصرف موادغذایی با استرس مبارزه کنیم؟

1- روز خود را با مصرف یک لیوان آب پرتقال تازه یا آب میوه های طبیعی حاوی ویتامینC شروع کنید و در بقیه روز آب زیاد بنوشید، برای این که وقتی بدن تحت استرس است بدن شما ویتامینC بیشتری احتیاج دارد. یک لیوان آب میوه تازه، نیاز اضافی شما را تأمین می کند.

نوشیدن حداقل 8 لیوان آب، بدن شما را از بی آبی حفظ می کند و مانع تحمل استرس اضافی برای بدن شماست.

2- برای صبحانه؛ یک عدد موز، مقداری موادغذایی حاوی فیبر زیاد و ماست کم چرب استفاده کنید، چرا که موز منبع غنی ویتامینB6 است که برای سوخت و ساز لازم است، به خصوص زمانی که سوخت و ساز بدن مانند مواقع استرس سریع است . توجه کنید که مصرف مکمل های اضافی ویتامینB لازم نیست، چون ممکن است استرس اضافی به بدن تحمیل کنید.

دستگاه گوارش شما، استرس وارد شده را احساس می کند، بنابراین دریافت موادغنی از فیبر در طول روز کمک می کند تا طوفان ایجاد شده در این دستگاه فروکش کند.

مصرف ماست کم چرب 2 خاصیت مهم برای بدن دارد:

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ فروردين ۹۷ ، ۱۰:۰۴
زهرا اسکندری

 راه های خیلی موثر و خوب وآسان برای مقابله با استرس

رسیدگی به صحت جسمی، داشتن حمایت اجتماعی، و ورزش در تقویت روان و کاهش استرس موثر اند.

استرس و اضطراب چالش‌های روانی اند که بسیاری از مردم با آن مواجه اند، اما بسیاری از مشکلات روانی می‌توانند قابل پیش‌گیری باشند، البته اگر بدانید چگونه ذهن تان‌را به درستی مدیریت کنید می‌توانید استرس واضطراب تان‌را نیز اداره کنید.

ذهن شما به‌مانند باغ است. اگر شما تمایل به پیرایش و آراسته کردن باغ نداشته باشید، واضح است که گیاهان هرزه در آن رشد می‌کنند. و برخلاف آن، توجه، رسیدگی، ومراقبت کافی از باغ آن‌را سرسبز، پُربار، شاداب، و قابل استفاده می‌کند.

هم‌چنان اگر شما به طور مُداوم ذهن خود را با افکار نگران‌کننده و پُراسترس بمباران کنید ممکن است این حالت تا جایی پیش برود که از اداره (کنترل) خارج گردد و سایر بیماری‌های روانی و جسمی دامن‌گیر شما شود.

 آیا شما می‌دانید که ترس از حملات اضطراب (حملاتی چون پانیک) نیز عامل برانگیختن حملات اضطراب است؟ فقط با یادگیری این‌که چگونه باید با اضطراب به  مقابله بپردازیم، می‌توانیم از ابتلا به بسیاری از نابسامانی‌ها وقایه شویم.

در این جا ۲۰ روش موثر غلبه بر استرس و اضطراب را که تکنیک‌های اساسی نامیده می‌شوند، مُتذکر می‌شوم:

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ فروردين ۹۷ ، ۰۹:۵۰
زهرا اسکندری

قرآن کریم یکی از اعمالی را که باعث فزونی روزی می شود استغفار معرفی می کند و می فرماید:

«وَ أنِ استََغفِرُوا رَبَّکُم ثُمَّ‌تُوبوا إِلَیهِ یمَتِّعکُم مَتاعاً‌حَسَناً إلی أجَلٍ مُسَمّی و یۆتِ ‌کُلَّ ‌ذِی فَضلٍ فَضلَهُُ…؛ و اینکه از پروردگار خود آمرزش بطلبید؛‌سپس [با ایمان ناب و عمل صالح] به سوی ‌او باز‌گردید تا شما را تا مدّت معینی [از مواهبِ زندگی این جهان] به خوبی بهره‌مند سازد و به هر صاحب فضیلتی، به مقدارِ‌ فضیلتش ببخشد…». (سوره هود، آیه 3)

در روایات وارده از ائمه معصوم علیهم السلام هم اعمالی را معرفی کرده اند که باعث افزایش رزق می شوند و همچنین از اعمالی بر حذرمان میدارند که باعث از بین رفتن رزق و روزی می شوند برای نمونه یک مثال ذکر می کنیم :

امام صادق (علیه السلام) فرمود: «هر که [پارچه ‏اى براى‏] لباس نو ببرد و سى و شش بار سوره إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیلَةِ الْقَدْرِ را تلاوت کند و آن گاه که به آیه تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ رسید، آب بر دارد و اندکى به لباس بپاشد، سپس دو رکعت نماز گزارد و دعا کند و در دعایش بگوید: الحمد للَّه الّذى رزقنى ما أتجمّل به فی النّاس و أواری به عورتی و أصلّی فیه لربّی و احمد اللَّه»، پیوسته از روزى گسترده برخوردار گردد تا آن گاه که این لباس کهنه شود.

امام صادق(علیه السلام) می‌فرماید: «هر کس دو ماه پیاپی هر روز چهار صد مرتبه این ذکر استغفار را بخواند، خداوند او را گنجی از دانش یا مالِ فراوان کرامت فرماید: «اَستَغفرُ اللّه الّذی لاإله الاّ‌هُوَ الحَی القَیومُ الرَّحمنُ‌الرَّحیمُ بَدیعُ‌السّمواتِ والأَرضِ مِن جمیعِ ظُلمی و جرمی و اِسرافی عَلی نفسی و اَتوبُ إِلیهِ».

دعاها و نمازها و اذکاری در کتب روایی و ادعیه، برای طلب رزق از خداوند متعال وجود دارد[شیخ کلینى، کافی، ج 2، ص 550، بَابُ الدُّعَاءِ لِلرِّزْقِ] که همراه با تلاش، می توان  از آنها بهره مند گردید که به بعضی از آن ها اشاره می شود.

در کتاب کافی عنوانی در این زمینه  آمده[همان، ص 551، ح4] و  در آن دعاهایی برای زیادی رزق ذکر شده است، از جمله امام باقر (علیه السلام) به زید شحام فرمود: «برای زیاد شدن روزی، در سجده های نماز واجب این دعا را بخوان: “یا خَیرَ الْمَسْئُولِینَ وَ یا خَیرَ الْمُعْطِینَ ارْزُقْنِی وَ ارْزُقْ عِیالِی مِنْ فَضْلِکَ الْوَاسِعِ فَإِنَّکَ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیم؛ اى بهترین پناه سائلان و اى بهترین بخشایش  گران. به من و خانواده ام از فضل وافرت روزى بخش که تو صاحب فضلى عظیم هستى».[ همان، ح3] 

دعای افزایش رزق و روزی,رزق و روزی

 خواندن سوره واقعه برای افزایش رزق و روزی مفید است

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ فروردين ۹۷ ، ۰۸:۵۱
زهرا اسکندری