مطالب ادبی و فرهنگی

سلام دوستان عزیز .به وبلاگم خوش آمدید .امید دارم از بخش های متنوع وب کمال استفاده رو ببرید

آرامگاه حافظ و سعدی

جمعه, ۱۵ اسفند ۱۳۹۳، ۰۶:۴۲ ب.ظ

آرامگاه حافظ و سعدی شاعران شیرین سخن شیراز به روی میهمانان خارجی اجلاس تهران آغوش می گشاید(2)

شیراز- هر کس به شیراز می‌آید سراغ از آرامگاه دو شاعر بزرگ ایران زمین حافظ و سعدی می‌گیرد ، شاعران پارسی گویی که آوازه عرفان، شعر و ادب آنان در جای جای این کره خاکی پیچیده است ، این دو یادمان فرهنگی که برای گردشگران خارجی جاذبه فراوان دارد آماده پذیرایی از میهمانان اجلاس تهران است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، آرامگاه حافظ که به حافظیه موسوم است و آرامگاه سعدی که در محلی موسوم به همین نام است به عنوان دو یادمان فرهنگی و تاریخی میزبان هزاران نفر از دوستداران تاریخ و تمدن ایرانی و علاقه مندان به شعر و عرفان و میهمانان است.
 
کمتر کسی است که به شیراز بیاید و تربت پاک این دو شاعر بلند آوازه ایران زمین را زیارت نکند و دیده را به خاک پاک غزل سرای نامی حافظ لسان الغیب و استاد سخن سعدی شیرازی متبرک نسازد.
 
این دو یادمان فرهنگی و تاریخی آماده پذیرایی از میهمانان خارجی اجلاس کشورهای غیر متعهد و گردشگران است و به روی هزاران نفر از دوستداران ادب و فرهنگ ایران زمین، آغوش می‌گشایند.
 
آرامگاه حافظ شیرازی که از آن با عنوان بنای حافظیه یاد می‌کنند پس از گذشت هفت قرن همچنان الهام بخش دلسوختگانی است که از سراسر جهان به زیارت خاک خواجه شیراز می‌آیند.
 
این بنای تاریخی در میان نارنجستانهای شرقی و غربی محوطه که یکهزار متر مربع مساحت دارند، قرار دارد.
 
براساس مستندات موجود، نقشه بنای ساختمان آرامگاه حافظ درسال ‎ 1315شمسی توسط یک باستانشناس فرانسوی پیشنهاد شد و در سال ‎ 1317به سبک ساختمانهای دوره زندیه بنا شد.
 
سقف مسی آرامگاه حافظ که به شکل کلاه قلندران و درویشان است از درون با کاشی‌های معرق توسط استاد عزیز صرافت کاشیکار معروف تزیین شده و بر روی هشت ستون سنگی قرار گرفته است .
 
بیست ستون موجود در محوطه آرامگاه لسان الغیب نیز بوسیله استاد ' محمد حجار' و سید ' محمد سنگتراش ' تهیه و نصب شده‌اند.
 
در بخشی از سقف معرق آرامگاه حافظ مطلعی از شعر خواجه شیراز با عنوان ' حجاب چهره جان می‌شود غبار تنم ، خوشا دمی که از این چهره پرده بر فکنم ' با خط ثلث نگاشته شده و نظر هر بیننده را به خود جلب می‌کند.
 
خطوط ثلث و کتیبه‌ها و کتیبه نستعلیق تاریخ بنای حافظیه را هنرمند و خوشنویس معروف امیر الکتاب ملک الکلامی نگاشته است.
 
دانشمندان ، نویسندگان و ادیبان معروفی چون ' فرصت الدوله شیرازی ' ، ' مولانا اهلی شیرازی' ، استاد ' مهدی حمیدی ' ، و ' فریدون توللی 'افتخار همجواری با آرامگاه حافظ را یافته‌اند و درمحوطه این آرامگاه مدفون هستند.
 
بر روی سنگ قبر خواجه شیراز به خط استاد ' آقاسی بیگ افشار آذربایجانی' غزلیاتی از دیوان حافظ نگاشته شده است.
 
طرح توسعه آرامگاه حافظ سالها است که شروع شده و تا آرامگاه هفت تنان و چهل تنان ادامه خواهد یافت.
 
آرامگاه سخن سرای نامی شیخ اجل سعدی شیرازی نیز در شیراز جایگاه ویژه‌ای در میان یادمانهای فرهنگی و دیدنی استان فارس دارد و امسال میزبان میهمانان خارجی اجلاس تهران است.
 
این بنای تاریخی که اکنون طرح ساماندهی و توسعه آن در حال اجرا است در میان انبوهی از گلهای زیبا و درختان سرو ناز شیرازی و کاج احاطه شده‌است.
 
گفته می‌شود در محل فعلی آرامگاه سعدی که‌حدود ‎ 50سال پیش‌بنا شده خانقاهی قرار داشته که سعدی بخشی از عمر خویش را در آن گذرانده است.
 
در نگاه اول، گنبد فیروزه‌ای رنگ آرامگاه سعدی که توسط کارشناسان باستانشناسی طراحی و اجرا شده است نظر هربیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.
 
قنات شمالی آرامگاه سعدی نیز از دیدنی‌های این آرامگاه است ، بطوریکه این رشته قنات پس از عبور از محوطه آرامگاه حوض ماهی را دراین محل مشروب می‌سازد.
 
حوض ماهی که اکنون به محلی برای استراحت مسافران تبدیل شده است با حرکت ماهی‌های آن جلوه‌ای زیبا به محوطه آرامگاه سعدی داده و نظر میهمانان را به خود جلب می‌کند.
 
در چهارگوشه آرامگاه سعدی اشعاری از گلستان و بوستان نگاشته شده و بر سنگ قبر شیخ نیز اشعاری در مدح حضرت پیامبر (ص) به چشم می‌خورد.
 
' خوش است عمر دریغا که جاودانی نیست ' مطلعی از شعر معروف سعدی است که در محوطه درونی آرامگاه چشم نواز دیده بینندگان است.
 
در انتهای غربی ایوان آرامگاه سعدی نیز شاعر معروف شیراز ' محمد تقی فصیح الملک' معروف به ' شوریده' شیرازی افتخار همجواری با تربت شیخ را دارد.
 
از دیگر دیدنی‌های آرامگاه سعدی هفت رواق حاشیه آرامگاه است که هر کدام از آنها مرتبه‌ای از سیر و سلوک عارفانه را در ذهن تداعی می‌کند.
 
همچنین مجسمه سنگی سعدی که همچنان استوار و بلند مرتبه در ابتدای ورودی خیابان منتهی به‌آرامگاه قرار دارد نظر میهمانان را بخود جلب می‌کند.
 
به گفته مسوولان اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس معمولا همه میهمانان خارجی که به طور رسمی به شیراز سفر می کنند برنامه بازدید از آرامگاه حافظ و سعدی را در برنامه خود دارند و این دو یادمان فرهنگی برای بازدید میهمانان اجلاس تهران نیز مهیا شده است 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۲/۱۵
زهرا اسکندری

آرامگاه حافظ و سعدی

نظرات  (۱)

مثل همیشه عالی معلم خوبم.شمابهترین معلم دنیایین. 
امیدوارم سال1394براتون پرازخیروبرکت باشه♥♡
پاسخ:
ممنون از لطف ومحبت همیشگی تان 

درشکفتن جشن نوروز برایت در همه ی سال سر سبزی جاودان وشادی ،اندیشه ای پویا و آزادی و برخورداری از همه نعمتهای خدادادی آرزومندم.


ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی