مطالب ادبی و فرهنگی

سلام دوستان عزیز .به وبلاگم خوش آمدید .امید دارم از بخش های متنوع وب کمال استفاده رو ببرید

فضیلت وآثار تسبیح حضرت زهرا

يكشنبه, ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۳:۱۷ ب.ظ

تاثیرات تسبیحات حضرت زهرا(علیهاالسلام)

 

اگرچه خداوند درمان بسیاری از بیماری ها را در طبیعت قرار داده, اما یاد او می تواند دارویی مجزا و موثر به حساب آید.همچنین دعا و ذکر به عنوان داروی مکمل نیز می تواند درمان طبیعی را سرعت بخشد. تجربه نشان داده که مداومت بر تسبیح حضرت فاطمه(علیهاالسلام) در بهبود بیماریها نیز بسیار کارساز است.

 

یاد خداوند, گذشته از آنکه نیاز معنوی انسان را سیراب می کند و آبادی سرای آخرت را در پی دارد, تاثیرات فراوانی هم در همین زندگی مادی ما می گذارد. بسیاری از مشکلات دنیوی ما با اتکا به یاد پروردگار و بهره گیری از ذکر خداوند حل شدنی است.

 

تاثیر شگرفی که یاد خدا در مملکت دل می گذارد, جسم را نیز بی بهره نمی نهد و مشکلات و سختی ها را نیز سامان می بخشد.

 

اما در میان اذکاری که ما را به یاد خدا می اندازند, برخی کاربردی تر و تاثیرگذارتراند و برخی از آنها نسبت به دیگر اذکار از کارایی بیشتری برخوردارند. یکی از این از اذکار پر خیر و برکت, ذکری است که پیامبر خدا به حضرت فاطمه علیهاالسلام آموخت و از آن پس به نام او ثبت گردید. پیامبر خدا(صلّی الله علیه و آله) در مورد تاثیرات فراوان این ذکر می فرماید:

 

تسبیحات فاطمه تعقیباتی است که گوینده آن از فایده آن بی نصیب نمی ماند (و بسیار پر فایده است).(1)

 

این تسبیح تشکیل شده است از 34 مرتبه الله اکبر, 33 مرتبه الحمدلله و 33 مرتبه سبحان الله که تاثیرات فراوانی برای آن گفته شده است. اکنون به برخی از آنها که در بازتابی از سخنان اهل بیت است, اشاره می کنیم:

 

حلاّل مشکلات

پیامبر خدا وقتی شنید که فاطمه(علیهاالسلام) مشکلات فراوانی دارد و کار سخت منزلش سبب آزار او گشته, این تسبیح آسمانی را به او یاد داد تا شبها پیش از خواب در بستر خود بخواند. به قول امام صادق(علیه السلام) اگر چیزى بالاتر از آن وجود داشت، رسول خدا همان را به دخترش فاطمه یاد مى داد.(2) بنابراین بهترین ذکری که می تواند حلال مشکلات باشد و آرامش را بر زندگی انسان حاکم کند, همین ذکر 100 قسمتی و کوتاه است.

 

خوشبختی

خوشبختی مفهومی است گسترده که هم اشاره به بخت آسمانی انسان دارد و هم می تواند اشاره به خوشبختی دنیوی او داشته باشد. امام صادق(علیه ‌السلام) به یکی از یاران خود فرمود:

 

«ما (اهل بیت) کودکانمان را همانگونه به خواندن تسبیح فاطمه(علیهاالسّلام) سفارش می کنیم که به نماز فرمان می دهیم. پس تو نیز بر آن مواظبت کن. زیرا هر کس به خواندن این تسبیح, مداومت کند بدبخت نخواهد بود.»(3)

 

امام صادق علیه السلام می فرماید:

هر کس(بلافاصله) پس از هر نماز واجب، پیش از آنکه آسوده بنشیند, تسبیح فاطمه(علیهاالسلام) را بگوید، خداوند بهشت را براى او واجب مى گرداند.

 

فشار شدید مسایل مالی, بدهکاری, مصیبت های پی در پی و سختی هایی که انسان را اسیر خود می کند, نمونه ای از بدبختی دنیایی است که یاد خدا به روش تسبیحات حضرت زهرا(علیهاالسلام) می تواند مشکل گشای آن باشد.

 

درمان بیماری ها

اگرچه خداوند درمان بسیاری از بیماری ها را در طبیعت قرار داده, اما یاد او می تواند دارویی مجزا و موثر به حساب آید. همچنین دعا و ذکر به عنوان داروی مکمل نیز می تواند درمان طبیعی را سرعت بخشد. تجربه نشان داده که مداومت بر تسبیح حضرت فاطمه(علیهاالسلام) در بهبود بیماریها نیز بسیار کارساز است. مردى خدمت امام صادق(علیه السّلام) رسید و با او سخن گفت. اما هیچ یک از سخنان امام را نشنید و گفت: گوشم سنگین است. امام به او فرمود: چرا تسبیح حضرت فاطمه را نمى‏خوانى؟ گفت: تسبیح فاطمه چیست؟ امام نیز به او یاد داد. او می گوید: من به این ذکر ادامه دادم تا گوشم باز شد.(4)

 

ایمنی از شرور

امام صادق(علیه السلام) نقل می کند که دو برادر به خدمت پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) شرفیاب شدند و به ایشان گفتند: مى خواهیم براى تجارت به شام برویم. به ما بیاموز که برای حفظ خود چه بخوانیم. پیامبر به آنان فرمود: هر گاه در بستر قرار گرفتید، ابتدا تسبیح فاطمه و سپس آیة الکرسى را بخوانید که حتما تا بامداد از هر چیز در امان خواهید ماند.

 

آنها در مسیر چنین کردند و غارتگران نتوانستند به آنها آسیبی برسانند. این قضیه به گونه ای رخ داد که دزدان نیز از درماندگی خود شگفت زده شدند و جریان را از آنها پرس و جو کردند.(5)

 

طرد شیطان و رضایت پروردگار

شیطان از ابتدای آفرینش انسان, کینه او را در دل خود پرورانده و هر روز با آن زندگی می کند. او همیشه و در همه حال در کمین انسان نشسته و منتظر یک لحظه غفلت است تا به او حمله ور شود و از او امتیاز بگیرد. اما گاهی هم با دیوار مستحکمی رو به رو می شود که دیگر توان نفوذ به آن را ندارد. برخی از اعمال ما و برخی از اذکار ویژه سدّ دفاعی خوبی در برابر شیطان است. امام باقر(علیه السلام) می فرماید:

 

 

تسبیح فاطمه شیطان را طرد می کند و خداوند را راضى مى نماید.(6)

 

امام باقر(علیه السلام) می فرماید: هر کس تسبیح حضرت فاطمه(علیهاالسلام) را بگوید و سپس از خدا طلب آمرزش کند و استغفار نماید, آمرزیده خواهد شد.

 

نورانیت شب و ختم به خیر شدن روز

 

امام باقر(علیه السلام) می فرماید: وقتى به رختخواب مى روید، فرشته ای بزرگوار و شیطانی ناپاک و سرکش شتابان به سویتان می آیند. فرشته مى گوید: روز خویش را با عمل خیر ختم کن و شب خود را با عمل خوب آغاز نما. اما شیطان مى گوید: روز خود را با گناه ختم کن و شب خود را با گناه آغاز نما.

 

اگر انسان, از فرشته پیروی کند و روز خود را با یاد خدا به پایان برد, فرشته، شیطان را از او دور مى راند. بدین ترتیب که هنگام وارد شدن به بستر, تسبیح فاطمه بگوید که در این صورت آن فرشته تا هنگام بیدار شدن از خواب از او حفاظت می کند.

 

هنگامی هم که بیدار شد، همان شیطان و همان فرشته شتابان به سوی او می آیند و همان سخنان را تکرار می کنند. اگر بنده در اول صبح خدا را یاد کند, فرشته، شیطان را از او دور مى راند و خداوند در برابر این عمل، عبادت یک شب را براى او مى‏نویسد.(7)

 

یاد خدا مقدمات سفر پر خیر و برکت آخرت را فراهم می آورد و آخرتی آباد را برای انسان رقم می زند. در این میان تداوم یاد خدا آن هم به وسیله ذکرهایی که بیشتر سفارش شده اند, این مسیر را هموارتر و آسان تر می نماید. امام صادق علیه السلام می فرماید:

 

هر کس(بلافاصله) پس از هر نماز واجب، پیش از آنکه آسوده بنشیند, تسبیح فاطمه(علیهاالسلام) را بگوید، خداوند بهشت را براى او واجب مى گرداند.(8)

 

ثواب فراوان و پیشتاز

عده ای از فقراء و مستمندان خدمت رسول خدا رسیدند و عرض کردند: اى رسول خدا، توانگران همانند ما نماز می خوانند و روزه می گیرند. در حالی که آنان اموالی دارند که می توانند در راه خدا انفاق کنند و بنده آزاد کنند و صدقه دهند. (در نتیجه ما بواسطه ندارى از ثواب این اعمال بى بهره هستیم). پیامبر به آنان آموخت که پس از هر نمازی تسبیح حضرت فاطمه(علیهاالسلام) بگویند و پس از آن ده بار لا اله الا الله بخوانند. سپس به آنان فرمود: بدین ترتیب شما از آنان پیشی خواهید گرفت و آنان دیگر از شما پیش نخواهند افتاد.(9)

 

امام باقر(علیه السلام) نیز می فرماید: درست است که این تسبیح به زبان و از نظر تعداد صد تا است اما در میزان الهی هزار عدد به حساب می آید.(10)

 

آمرزش گناهان

امام باقر(علیه السلام) می فرماید: هر کس تسبیح حضرت فاطمه(علیهاالسلام) را بگوید و سپس از خدا طلب آمرزش کند و استغفار نماید, آمرزیده خواهد شد.(11)

 

التماس دعا

 

...............................................

 

1- بحارالأنوار, ج 82, ص 329.

2- الکافی، ج 3، ص 343.

3- همان.

4- مشکاة الأنوار فی غرر الأخبار، ص 278.

5- المحاسن, ج 2, ص 368.

6- ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص 16.

7- بحارالأنوار, ج ‏73، ص 209.

8- بحارالأنوار, ج ‏57، ص 38.

9- جامع الأخبار, ص 54.

10- ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص 16.

11- همان.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۲/۲۱
زهرا اسکندری

تسبیح

فضیلت

حضرت زهرا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی