مطالب ادبی و فرهنگی

سلام دوستان عزیز .به وبلاگم خوش آمدید .امید دارم از بخش های متنوع وب کمال استفاده رو ببرید

جای زخم

يكشنبه, ۲۸ دی ۱۳۹۳، ۰۸:۱۸ ب.ظ

جای زخم

زخم‌ها درنتیجه آسیبی که به کلاژن و الاستین پوست درنتیجه آسیب‌دیدگی، جراحت، جراحی و یا حتی جوش‌های شدید می‌رسد، ایجاد می‌شوند. 

 

 کرم ضد آفتاب: 

استفاده از کرم ضد آفتاب برای کاهش اسکار و جلوگیری از تغییر رنگ پوست (تجمع بیش از حد رنگدانه ها در پوست) لازم است. از کرم ضد آفتاب با SPF 30 و بیشتر استفاده کنید و حاوی روی و یا دی اکسید تیتانیوم (عوامل ضد اشعه ماورای بنفش نوع B و A) باشد.

هچنین ماساژ اطراف زخم، از ایجاد برآمدگی روی محل زخم جلوگیری می کند.

 

کرم های فانتزی: کرم گران قیمت نخرید. سازندگان بسیاری از کرم های گران ادعا می کنند که این کرم ها به دلیل داشتن ویتامین ای و یا کره کاکائو به بهبودی زخم ها کمک می کنند، در حالیکه دلیل محکمی در این رابطه وجود ندارد.

 

برای مرطوب نگه داشتن جای زخم و جلوگیری از خارش آن، به جای استفاده از کرم های گران قیمت، کمی وازلین طبی روی محل زخم بمالید.

در مورد اسکارهای برآمده و برجسته نباید از روش جراحی استفاده کرد، زیرا آن ها را بدتر می کند

 

 ورق های ژل سیلیکون: گذاشتن یک ورق ژل سیلیکون روی جای زخم در هر روز، ممکن است آن را کمرنگ و محو کند و یا از بدتر شدن آن جلوگیری کند. ورق ژل سیلیکون را می توانید از داروخانه و یا مطب پزشکان متخصص پوست تهیه کنید. از ورق ژل سیلیکون حداقل باید سه ماه استفاده کرد تا بهترین نتیجه را بگیریم.

 

کرم پودر: این روش کمک می کند تا اسکارهای تیره مخفی شوند.

 

تصحیح کننده رنگ پوست یا کانکیلیر (Concealer): یک نوع ماده آرایشی برای مخفی کردن لکه پوستی، سیاهی دور چشم، جای زخم و  ... است

کانکیلیری را انتخاب کنید که بیشتر با رنگ جای زخم همخوانی داشته باشد؛ مثلا اگر جای زخم قرمز است، یک کانکیلیر با ته رنگ سبز انتخاب کنید و یا اگر اسکار شما قهوه ای است، با ته رنگ زرد باشد.

اگر رنگ اسکار از رنگ پوست شما روشن تر است، کانکیلیری متناسب با رنگ پوستتان انتخاب کنید. همچنین ضد آب باشد.

 

مواد پرکننده (فیلرها) : تزریق فیلرهایی مانند کلاژن یا چربی، فورا اسکارهای فرورفته را از بین می برد. ولی اثر این روش دائمی نیست و باید بعد از مدتی دوباره تزریق شود.

 

تزریق استروئیدها (کورتون ها): این روش اسکارهای برآمده را صاف و مسطح می کند، ولی نیاز به یک دوره درمانی طولانی مدت دارد.

 

درم ابریژن: در این روش با یک وسیله مخصوص، سطح پوست برداشته می شود و برآمدگی اسکار کم می شود. میکرودرم ابریژن روش کم تهاجمی تری است و اسکارهای سطحی را از بین می برد.

 

استفاده از لیزر: لیزر به دو شکل استفاده می شود: یکی اینکه سطح پوست با اشعه لیزر برداشته می شود. دوم اینکه لیزر روی کلاژن لایه میانی پوست اثر می کند، بدون اینکه لایه سطحی پوست برداشته شود. 

 

عمل جراحی: با روش جراحی نمی توان به طور کامل اسکار را برطرف کرد، بلکه اندازه، عمق و رنگ آن را تغییر می دهند. در مورد اسکارهای برآمده و برجسته نباید از روش جراحی استفاده کرد، زیرا آن ها را بدتر می کند.

 

چه موقع نزد پزشک برویم؟

در برخی موارد، برای بهبود زخم و جلوگیری یا کاهش اسکار، توجه خاصی مورد نیاز است.

اگر زخم شما شرایط زیر را داشت، به پزشک مراجعه کنید:

  1. زخم خونریزی شدید داشت و بعد از 5 تا 10 دقیقه فشار دادن زخم، خونریزی متوقف نشد.
  2. زخم عمیق تر یا طویل تر از 1.27 سانتی متر بود.
  3. زخم، نزدیک چشم یا روی صورت شما بود
  4.  زخم چرکی بود و یا در اثر یک ماده کثیف یا کهنه ایجاد شده بود.
  5. زخم، زبر و ناصاف بود.
  6. زخم در اثر گاز گرفتن یک انسان یا حیوان ایجاد شده بود.
  7. زخم خیلی درد داشت و یا علائم عفونت را نشان داد، مثل گرم شدن و سوزش، ترشح مایع زرد یا سبز از آن، قرمزی، ورم، تب، لرز کردن، درد بدن و یا ورم گره های لنفاوی زیر بغل، گردن و کشاله ران.

تبیان

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۰/۲۸
زهرا اسکندری

جای زخم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی