مطالب ادبی و فرهنگی

سلام دوستان عزیز .به وبلاگم خوش آمدید .امید دارم از بخش های متنوع وب کمال استفاده رو ببرید

هنر در خانه

پنجشنبه, ۱ خرداد ۱۳۹۳، ۰۸:۳۷ ق.ظ


شستشوی لباس و وسایل

شستن لباسهای استرج و کشی:

در نظرداشته باشید که هرگز این لباسها را پس از شستن روی طناب آویزان نکنید، زیرا سرازیر شدن آب، باعث کش آمدن لباس می شود و زیبائی خود را از دست می دهد . به همین منظور همیشه بعد از شستن، آنها را در سبد گذاشته ، بگذارید تا خشک شود . با اینکارهیچ صدمه ای به لباس شما وارد نمی شود

شستن ملافه:

برای اینکه ملافه های شما تمیز شسته شود و در ضمن به تار و پود پارچه آسیب نرسد ، از مواد پاک کننده استفاده نکنید.بلکه به جای این کار ملافه ها را داخل ماشین لباسشویی بریزید . و مقداری پودر صابون و یا تکه ای صابون رنده شده را به آن اضافه کنید . بعد از 15 دقیقه شستن، می بینید که ملافه ها بسیار تمیز شده اند بدون اینکه لکه ای داشته باشند.

مشکل شستن دستمال آشپزخانه:

به دلیل کوچک بودن دستمالهای آشپزخانه شستن آنها مشکل است . برای رفع این مشکل یک کیسه بدوزید . تمام دستمال ها را داخل کیسه بریزید و دهانه آن را با کش جمع کنید و کیسه را داخل ماشین لباسشویی بیندازید، با این کار مشکلتان حل خواهد شد.

شستن لباس با نوشابه:

اگر لباسهای شما بسیار کثیف شدند، می توانید از نوشابه گاز دار کمک بگیرید. به این صورت که یک شیشه نوشابه را همراه با پودر لباسشویی روی لباسهای کثیف بریزید و به طور معمولی آنها را بشویید. خواهید دید که لباسها چقدر تمیز می شوند.

شستن لباسهایی که اپل دارند:

همان طورکه می دانید وقتی لباسهای دارای اپل را داخل ماشین لباسشویی می اندازیم، اپل آنها از بین می رود . برای جلوگیری از این کار از چند روش می توانید کمک بگیرید:

1- اپل ها را با سنجاق به لباس وصل کنید، و در موقع شستن اپل را از لباس جدا کنید و بعد اپل را به لباس وصل کنید.

2- می توانید از چسب هایی که در بازار هستند و برای بستن کفشها هم از آن استفاده می شود ، کمک بگیرید . به این صورت که یک طرف چسب را به لباس و طرف دیگر را به اپل بدوزید تا در موقع شستن ، اپل را به راحتی از لباس جدا کنید.

3- می توانید هر کدام از اپل ها را داخل پلاستیک کرده و خیلی محکم گره بزنید و بعد لباس را داخل لباسشویی بیندازید، با اینکار اپل ها سالم می مانند.

نظافت پرده حمام:

پرده حمام را روی یک سطح صاف پهن کنید، با اسفنج آغشته به آب و صابون دو طرف آن را تمیز کنید. سپس با آب گرم بشویید و آن را در آفتاب خشک کنید . در ضمن در نظر داشته باشید که پرده حمام را لوله نکنید و آن را برای آبگیری فشار ندهید.

پاک شدن یقه بلوزمردانه :

برای پاک کردن یقه بلوز مردانه از مایع ظرفشویی استفاده کنید.

تمیز کردن اسفنج:

برای نو کردن اسفنج آن را یک شب داخل آب نمک و یا محلول آب و جوش شیرین بگذارید . کاملاً تمیز می شود

آویزان کردن لباس بر روی طناب لباس:

برای اینکه کمتر به اتو کردن احتیاج داشته باشید، می توانید ازچوب لباسی استفاده کنید . چوب لباسی را در داخل لباس قرار دهید، به همان صورتی که می خواهید لباس را داخل کمد قراردهید ، بعد چوب لباسی را به طناب آویزان کنید. با این روش هم حجم کمتری گرفته می شود و هم کمتر چروک می شود . یا این که لباس ها را از یقه به طناب با گیره آویزان کنید.

 

تمیز کردن سماوروکتری
برای از بین بردن جرم آهکی داخل سماور و کتری مخلوطی از سرکه و آب را به نسبت مساوی در آن بریزید و به مدت نیم ساعت بجوشانید، خواهید دید که جرم ها از دیواره کنده خواهد شد. روش دیگر برای از بین بردن جرم آهکی این است که چند دقیقه سماور یا کتری را بدون آب حرارت دهید، سپس داخل آن را با آب سرد پر کنید. آب و جرم های جدا شده را خالی کرده و داخل آن را بشویید.

 

روی پیشخوان کابینت و سایر وسایلی که در آشپزخانه هستند با یک محلول ملایم و ساده ضد عفونی شوند.

 


برای تمیز کردن کارد و چنگال میوه خوری هرگز آنها را در آب خیس نکنید و همراه ظرف های دیگر شستن آن را به بعد موکول نکنید، زیرا تیغه و دسته آن زیبایی خود را پس از مدتی از دست خواهد داد. پس از هربار استفاده آن را با آب ولرم و مایع ظرفشویی و اسکاچ نرم شستشو دهید و بلافاصله به طور کامل خشک کنید.

 


از آنجا که بر اثر رطوبت ، گرما و تاریکی در جاهای مختلف قارچ رشد می کند و باعث بیماری می شود باید هر چند وقت یک بار روی پیشخوان کابینت و سایر وسایلی که در آشپزخانه هستند با یک محلول ملایم و ساده ضد عفونی شوند.

 


برای تهیه این محلول مقداری آب گرم را در ظرفی بریزید و در آن یک قاشق چایخوری جوش شیرین ریخته سپس به آن یک قاشق غذاخوری صابون مایع و یک قاشق الکل سفید اضافه نمایید. حال با یک ابر این محلول را به روی سطوح مختلف بکشید . چند دقیقه صبر کنید و با شستن همان ابر مواد را روی سطوح کاملا پاک کنید و بلافاصله با استفاده از یک پارچه نخی که آب را خوب به خود جذب کند روی تمام سطوح را کاملا خشک کنید، چرا که رطوبت عامل ایجاد قارچ ، کپک و رشد باکتری هاست. جهت انجام این کار می توانید از 72 پیمانه بوراکس که آن را در یک گالن آب داغ ریخته اید هم استفاده کنید.

 


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۳/۰۱
زهرا اسکندری

هنر در خانه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی