مطالب ادبی و فرهنگی

سلام دوستان عزیز .به وبلاگم خوش آمدید .امید دارم از بخش های متنوع وب کمال استفاده رو ببرید

دعاهاو سوره های افزایش رزق وروزی

سه شنبه, ۲۱ فروردين ۱۳۹۷، ۰۸:۵۱ ق.ظ

قرآن کریم یکی از اعمالی را که باعث فزونی روزی می شود استغفار معرفی می کند و می فرماید:

«وَ أنِ استََغفِرُوا رَبَّکُم ثُمَّ‌تُوبوا إِلَیهِ یمَتِّعکُم مَتاعاً‌حَسَناً إلی أجَلٍ مُسَمّی و یۆتِ ‌کُلَّ ‌ذِی فَضلٍ فَضلَهُُ…؛ و اینکه از پروردگار خود آمرزش بطلبید؛‌سپس [با ایمان ناب و عمل صالح] به سوی ‌او باز‌گردید تا شما را تا مدّت معینی [از مواهبِ زندگی این جهان] به خوبی بهره‌مند سازد و به هر صاحب فضیلتی، به مقدارِ‌ فضیلتش ببخشد…». (سوره هود، آیه 3)

در روایات وارده از ائمه معصوم علیهم السلام هم اعمالی را معرفی کرده اند که باعث افزایش رزق می شوند و همچنین از اعمالی بر حذرمان میدارند که باعث از بین رفتن رزق و روزی می شوند برای نمونه یک مثال ذکر می کنیم :

امام صادق (علیه السلام) فرمود: «هر که [پارچه ‏اى براى‏] لباس نو ببرد و سى و شش بار سوره إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیلَةِ الْقَدْرِ را تلاوت کند و آن گاه که به آیه تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ رسید، آب بر دارد و اندکى به لباس بپاشد، سپس دو رکعت نماز گزارد و دعا کند و در دعایش بگوید: الحمد للَّه الّذى رزقنى ما أتجمّل به فی النّاس و أواری به عورتی و أصلّی فیه لربّی و احمد اللَّه»، پیوسته از روزى گسترده برخوردار گردد تا آن گاه که این لباس کهنه شود.

امام صادق(علیه السلام) می‌فرماید: «هر کس دو ماه پیاپی هر روز چهار صد مرتبه این ذکر استغفار را بخواند، خداوند او را گنجی از دانش یا مالِ فراوان کرامت فرماید: «اَستَغفرُ اللّه الّذی لاإله الاّ‌هُوَ الحَی القَیومُ الرَّحمنُ‌الرَّحیمُ بَدیعُ‌السّمواتِ والأَرضِ مِن جمیعِ ظُلمی و جرمی و اِسرافی عَلی نفسی و اَتوبُ إِلیهِ».

دعاها و نمازها و اذکاری در کتب روایی و ادعیه، برای طلب رزق از خداوند متعال وجود دارد[شیخ کلینى، کافی، ج 2، ص 550، بَابُ الدُّعَاءِ لِلرِّزْقِ] که همراه با تلاش، می توان  از آنها بهره مند گردید که به بعضی از آن ها اشاره می شود.

در کتاب کافی عنوانی در این زمینه  آمده[همان، ص 551، ح4] و  در آن دعاهایی برای زیادی رزق ذکر شده است، از جمله امام باقر (علیه السلام) به زید شحام فرمود: «برای زیاد شدن روزی، در سجده های نماز واجب این دعا را بخوان: “یا خَیرَ الْمَسْئُولِینَ وَ یا خَیرَ الْمُعْطِینَ ارْزُقْنِی وَ ارْزُقْ عِیالِی مِنْ فَضْلِکَ الْوَاسِعِ فَإِنَّکَ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیم؛ اى بهترین پناه سائلان و اى بهترین بخشایش  گران. به من و خانواده ام از فضل وافرت روزى بخش که تو صاحب فضلى عظیم هستى».[ همان، ح3] 

دعای افزایش رزق و روزی,رزق و روزی

 خواندن سوره واقعه برای افزایش رزق و روزی مفید است

 
سوره هایی برای افزایش روزی
یکی از سوره هایی که در روایات برای افزایش رزق و روزی بیان شده است و به خواندن آن توصیه شده سوره مبارکه لیل است که پیامبر خدا صلی الله علی و آله در مورد آن اینگونه می فرماید:

هر کس سوره لیل را بخواند خداوند آن قدر به او عطا می‌کند تا راضی شود و او را به سختی نیندازد و برایش آسان می‌گیرد.(مصباح الکفعمی‌، عاملی کفعمی‌، ص 444)

امام صادق‌(علیه السلام) می‌فرماید: "کسی که هر شب سوره واقعه را بخواند... در دنیا سختی‌، فقر، نیازمندی و آفتی از آفت دنیا را نمی‌بیند و از دوستان حضرت علی‌(علیه السلام) می‌شود..."(وسائل الشیعه‌، شیخ حر عاملی‌، ج 6، ص 112)

یکی دیگر از سوره هایی که در روایات به آن توصیه شده و آثاری مانند اصلاح زندگی و افزایش رزق و روزی برای آن بیان شده است سوره ذاریات است که امام صادق‌(علیه السلام) در مورد این سوره می‌فرماید:

هر کس سوره ذاریات را روز یا شب بخواند، خداوند وضع زندگی او را اصلاح می‌کند و روزی فراوانی برایش می‌دهد...(اعلام الدین‌ ، ص 377(

تا چه زمانی سوره های افزایش روزی را بخوانیم؟
شاید عده ای با خواندن این مطلب این سۆال را بپرسند که تا چند وقت باید این سوره ها را خواند؟ مدتی است این سوره ها را می خوانم اما اثری نداشته!  اشکال کار کجاست؟

این سوال یکی از مهمترین سوالاتی است که معمولا در خواندن ادعیه و اذکار پرسیده می شود اینکه

1)برخی از افراد از عدم مشاهده نتیجه شکایت می کنند

2)برخی کلا منکر این مسائل می شوند و آنها را دروغ می پندارند

3)برخی دیگر از خودشان نامید می شوند و خود را فرد گناهکاری می بینند که این اذکار در انها اثری ندارد .

4)و عده ای نیز اصلا اهل این اذکار نیستند.

در پاسخ به این سوال مهم توجه به چند نکته لازم و ضروری است و در خواندن هر ذکر و دعایی که برای آن در روایات نتیجه ای بیان شده است باید این نکات را مد نظر قرار بدهیم .

نکته اول:
مطمئن شویم که این ادیعه و اذکار از کتاب های معتبر بیان شده است چون متاسفانه یکی از مجراهای نفوذ خرافات در دین از طریق همین اذکار است و بعضا شاهد ذکر هایی هستیم که مثلا دستور داده شده که 100 هزار بار آن را تکرار کنید که واقعا عجیب است و چنانچه گفته شد باید در مرحله اول اطمینان حاصل کنیم که این ذکر معتبر است.

نکته دوم:
توجه به این نکته نیز لازم است که این ذکرها علت تامه و به عبارتی ساده تر دلیل اصلی برای رسیدن به خواسته ما نیست و در کنار سائر عوامل می تواند به ما در رسیدن به آرزوی خود کمک کند. برای مثال این طور نیست که فردی بدون تلاش و کوشش و با خواندن چند سوره ای که در تاپیک های بالا ذکر شد بتواند به ثروت دست پیدا کند چرا که برای رسیدن به کسب و کار خوب و ثروت باید در مرحله اول کار و تلاش و کوشش کرد و در مرحله دوم خواندن این سوره ها میتواند به عنوان یک عامل مهم معنوی در کسب و کار ما اثر گذار باشد و ما را کمک کند.

منابع:
پرسمان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی